Score: Filmske priče ispričane zvukom čela
Duo čelista, Stjepan Hauser i Luka Šulić, poznatiji kao 2CELLOS, poslednjim albumom „Score“ (2017) pažnju su fokusirali na neke od filmskih klasika, odnosno muziku koja je tokom vremena postala popularna gotovo kao i sami filmovi. Iako talentovani čelisti uveliko rade na novom albumu, „Score“ svakako zaslužuje pažnju i kratak osvrt na kompozicije koje se na njemu nalaze.
Ukoliko se u obzir uzme činjenjica da je reč o instrumentalima filmskih klasika u interpretaciji čelista i pratnji Londonskog Simfonijskog Orkestra, postaje jasno da ovaj album pretenduje da postane vanvremenski, kao što je i filmska muzika kojoj je posvećen.
Opšte je poznato da je filmska muzika značajan i gotovo nužan element svakog filmskog ostvarenja ( i nemi filmovi su do pojave zvučnih projektovani uz muzičku pratnju uživo), jer ne samo da produbljuje emocije i naglašava dramske situacije, ona nas kao i narativ vodi kroz priču karakterizujući likove, odnose, definišući emociju, žanr i dramsku celinu koju kadar ili sekvenca u sebi nose.
Zato je značaj filmske muzike danas poznat i priznat, ne samo u krugu filmske umetnosti/industrije. Njeni dometi su daleko širi. Nije neuobičajeno da neka numera ili celokupni soundtrack obeleži ceo film. Ili da se muzika pisana za film, pozicionira bolje od samog filmskog ostvarenja. Filmska muzika jeste u službi filma, ali nekada njena liričnost premaši okvire filmske trake.
Koliko je filmska muzika značajan element svakog filma, govori i činjenica da danas gotovo ne postoji ustaljena dodela filmskih nagrada u kojoj se ravnopravo pored kategorija nagrada za režiju, scenario, glumu, kostim, masku, specijalne efekte…, ne dodeljuje i nagrada za najbolju filmsku muziku.
Zašto je album „Score“ preporuka? Zato što predstavlja jednočasovni užitak za ljubitelje filmske muzike, koji će u zvuku čela pronaći pravi put do emocija koje kompozicije različitih filmskih žanrova nude. „Score“ broji 14 numera, a svaka od njih otvara mogućnost da se zvukom prepustite stvaranju „slika“, oživite postojeće scene filmova ili izmaštate svoje. Gotovo sve kompozicije koje se nalaze na albumu ovenčane su velikim brojem nagrada i nominacija, a neke od njih su već dobile status vanvremenskih.
„Score“ započinje dvema epskim fantastikama, koje su u svojoj popularnosti uspostavile brojne rekorde gledanosti, pobrale pozitivne kritike i nagrade. Ljubitelji serije „Igra Prestola“/“Game of Thrones“ već nakon prvih taktova prepoznaće glavnu muzičku temu popularne televizijske serije, rađenoj po romanima Džordža R. Martina. Kompozitor Ramin Đavadi ( Ramin Djawadi) sačinio je kompoziciju koja nepogrešivo daje odrednice serije – zvukom upućuje na epohu, dinamikom na temu, te neprekidnu borbu za vlast i prevlast na fiktivnom tlu Vesterosa i Esosa.
Naredna kompozicija publiku vodi u još jednu izmaštanu zemlju iz pera Dž. R. R. Tolkina, a ekranizovanu u vidu trilogije u režiji Pitera Džeksona. Reč je o numeri „May it be“ iz filma „Gospodar prstenova: Družina prstena“/“The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring“ koju autorski potpisuju Enja i Roma Rajan (Enya & Roma Ryan).
„For the Love of a Princess“ Džejmsa Hornera (James Horner) podsetiće vas na junaka Vilijama Volasa i njegovu borbu za slobodu. Ova prelepa kompozicija iz filma „Hrabro srce“/“Braveheart“ u kome glavnu ulogu tumači Mel Gibson, ujedno potpisuje režiju i produkciju, i pored tragičnosti sudbine junaka posvećena je ljubavi i oživljava scenu u kojoj se mladi Volas tajno sastaje sa budućom suprugom i prosi je. Liričnost ove kompozicije u potpunosti korespondira sa emocijama dvoje mladih, koji i pored nametnutih društvenih normi, ne žele da odustanu od ljubavi.
„Moon River“ oživeće lupkanje potpetica gospođice Goldlajtli dok izlazi iz žutog taksija i staje pred izlogom u uvodnoj sceni ekranizovanog klaska Trumana Kapotea „Doručak kod Tifanija“/“Breakfast at Tiffany’s“. Muzičku temu za filmsku adaptaciju pomenutog romana komponovao je Herni Mancini (Henry Mancini), a u filmskom ostvarenju Blejka Evardsa (Blake Edwards) stihove kultne muzičke teme peva Odri Hepbern, kojoj je uloga Holi Goldlajtli bila jedna od najznačajnijih u karijeri.
Još jedna zanosna ženska figura pojaviće se u mislima slušalaca, dok u pozadini bude odzvanjala „Malena“ Enia Marikonea iz istoimenog filma reditelja Đuzepea Tornatorea. Monika Beluči u ulozi Malene Skordije postaće sinonim Platonske ljubavi i dečačke fantazije prema ženi koja svojom lepotom postaje predmet požude. Dečačka, prva, neiskvarena ljubav postavljena je kao kontradiktornost surovom vremenu i bremenu koji lepota donosi ženi u „muškom svetu“. Lepota koja u muškom pogledu postaje seksualni objekat požude, a u ženskom neoprostiv greh, te predmet zavisti i zlobe.
I dok se budu nizale kompozicije iz kultnih filmova kao što je „Cavatina“ Stenlija Majersa (Stanley Myers) iz filma „Lovac na jelene“/“The Deer Hunter“, Ljubavna tema iz legendarnog Kopolinog „Kuma“/“The Godfather“ i dobro poznata muzička tema iz ostvarenja „Kišni čovek“/“Rain Man“, uslediće jedna od možda najpotresnijih, ujedno i najemotivnijih kompozicija filmske muzike ikada napisanih. Gotovo da ne postoji gledalac koga je film „Šindlerova lista“/“Schindler’s List“ ostavio ravnodušnim. Priča o Nemcu Oskaru Šindleru, koji u vremenu mračnog Drugog svetskog rata pronalazi dovoljno čovekoljublja i hrabrosti da se suprotstavi sveopštoj agresiji i mržnji koji vladaju i unutar svoje fabrike spasi više od hiljadu Jevreja, lekcija je koja zauvek može ostati inspiracija, ali i opomena da se takve stvari nikada više ne dogode. U vremenu u kome ubistva, osude i mržnja postaju osnovne norme međuljudskog ponašanja, Šindler je uspeo da postavi ograde unutar svoje fabrike u kojoj ipak pobeđuju život i ljubav. „Ko spasi jedan život, spasio je ceo svet“ je poruka kojom Jevreji ispraćaju Šindlera koji nakon zavrsetka rata pokušava da izbegne hapšenje. Poslednja scena filma u kojoj na Šindlerovom grobu mnogo godina kasnije preživeli Jevreji postavljaju po kamenčić dokaz je da njegova borba nije bila uzaludna, da je život ipak pobedio, a ljubav spasila svet. U glavnoj muzičkoj temi filma kompozitor Džon Vilijams (John Williams) uspeo je da notama prenese svu bol, tugu, teskobu i tragičnost rata ali i nadu, koja uvek ostaje da lebdi, čak i u trenucima kada tragičnost dostiže svoju kulminaciju.
Poslednja pesma na albumu, poetično, predstavlja povratak kući. Kompozicija „Now We Are Free“ (Hans Zimer i Lisa Džerard/Hans Zimmer & Lisa Gerrard) komponovana je za potrebe filma „Gladijator“/“Gladiator“ Ridlija Skota, u kome glavnu ulogu tumači Rasel Krou. Ovo je ujedno i glavna tema filma, a scena koja se iznova može rekonstruisati u mislima je ona u kojoj general Maksimus, nakon borbe i pogibije, kreće na putovanje u večnost na čijim stazama ga dočekuju žena i sin. Kako sugeriše i sam naziv kompozicije – sada su slobodni.
Sama tematika filmske muzike, prirodno, poziva na ekranizaciju, pa je tako album „Score“ dobio vuzelno jake i promišljene video spotove u kojima Luka i Stjepan rekonstruišu ili tematikom oživljavaju pojedine scene iz filmova. No, samo slušanje albuma „Score“ predstavlja uzbudljivih sat vremena filmskog vremeplova interpretiranog zvukom čela i neospornim talentom dvojice virtuoza.
„Score“ – Lista kompozicija
1. Medley – Game of Thrones
2. May It Be
3. For the Love of a Princess
4. Love Story
5. Cinema Paradiso
6. Moon River
7. Love Theme – The Godfather
8. My Heart Will Go On
9. Theme – Rain Man
10. Cavatina
11. Malena
12. Main Theme – Schindler’s List
13. Titles – Chariots of Fire
14. Now We Are Free
Foto:
Dimić Ž.
pexels/Ylanite Koppens
pexels/Obregonia D. Toretto