ART

Slobodan Trkulja i Balkanopolis: Magija muzike

Slobodan Trkulja i njegov sastav „Balkanopolis“ održali su početkom februara dva koncerta u Novom Sadu („Srpsko narodno pozorište) i Beogradu („Sava Centar“).

Multiinstrumentalista, kompozitor i pevač koji već dve decenije stvara, Trkulja se profilisao kao autentičan umetnik čija muzika korene nalazi u balkanskoj tradiciji, istovremeno kombinujući i savremene instrumente i zvuk, te otvarajući na taj način posebna vrata perceptivnog doživljaja kod publike.

Spajajući lirsko i epsko u svojim tekstovima sa melodijom koju prožimaju narodni instrumenti poput gajdi i frule, uz snažnu interpretativnu energiju i zanimljive kostime, Trkulja u pratnji svog „Balkanopolisa“ stvara audio-vizuelnu magiju. Jedna od odlika kvalitetnih muzičara jeste energija kojom zrače i prenose je na publiku tokom nastupa uživo. Trkulja je svakako jedan od njih. Nesebično dajući se na sceni,  stvara jedinstvenu atmosferu u kojoj se publika prepušta njegovoj maestralnoj interpretaciji. Ali nije samo regionalna publika ta koja od Trkuljine muzike uzima ono najbolje. Njegova melodija komunicira daleko šire budeći ono dalekosežno, gotovo arhetipsko. Stoga, nije neočekivan podatak da su njegovi nastupi zapaženi širom sveta, u drugačijim kulturološkim sredinama. Emocija je ta koja se računa, a njen univerzalni značaj kod po kome komunicira ceo svet. I dok će „Svadbarska“ ili „Kiša“ u domaćoj publici možda oživeti neke slike ukorenjene duboko u slovenskoj tradiciji poput venčanog čina ili prizivanja kiše (Dodole), jedno „Noćno putovanje“ može otvoriti daleko širi okvir percepcije, onaj vanvremenski.

„Žito je moba kosila
Devojka vodu nosila
Dragom da pije,
Lice da mije,
Dušu da okrepi.“

Voda, Slobodan Trkulja i „Balkanopolis“

Ovogodišnji koncert u „Sava Centru“ još jednom je okupio poštovaoce njegove muzike, a zauzvrat Trkulja i „Balkanopolis“ ljudima u sali priuštili su višečasovno muzičko putovanje, čiji je kraj obeležen tolikim brojem bisova, da je publika i prestala da broji.

Kompozicija „Konstantin“ koju autorski potpisuje Trkulja, pokazala je maestralnost muziciranja i na najbolji način ilustrovala saglasje tradicionalnih instrumenata, orkestra i elektronskog zvuka. Ništa manji doživljaj nije čuti ni „Zlatni rog“ koji melodijom vodi u plavetnilo Bosfora.

Pesme „Voda“, „Lepe moje crne oči“, „Svadbarska“, „Kiša“ već su dobro poznate publici, pa je njihovo izvođenje izazvalo posebno oduševljenje, dok je gromoglasan aplauz koji je pratio završetak balada „Nebo“ i „Anđeo“ samo potvrdio naklonost publike prema ovom umetniku.

„Procvetala ruža rumena,
Ružica u bjelo odevena
Gorica je vodom pojila,
S jablanom je ljubav spojila.“

Svadbarska, Slobodan Trkulja i „Balkanopolis“

Pažljivo osmišljen repertoar kojim je tokom celokupnog koncerta održana zavidna dinamika, dao je višečasovno muzičko putovanje koje je predstavljalo užitak za sve one koji su odlučili da se prepuste emocijama i uplove u muzički svet Slobodana Trkulje.

Na koncertu u „Sava Centru“ trebalo je da kao gosti nastupaju umetnici iz Kine, ali je njihovo prisustvo izostalo usled trenutne epidemije. Ipak, u subotu 22. februara od 17 časova Trkulja i „Balkanopolis“ organizuju koncert podrške Vuhanu, glavnom gradu kineske provincije Hubej. Koncert će se održati na Kalemegdanu na platou kod Ribara gde se održava Kineski festival svetla, a ulaz je slobodan za sve posetioce.

 

Foto: Željka Dimić

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.