JK Concrete Jewellery: Estetika betona
Jovana Kusmuk, po obrazovanju i profesiji arhitekta, rešila je da svoju kreativnost podmiri korelacijom arhitekture i dizajna, te upusti se u ručnu proizvodnju nakita od betona. Tako 2018. godine nastaje brend „JK Concrete Jewellery“, koji svakako čini originalnu pojavu na domaćem tržištu ručno pravljenog nakita. Možda beton kao izbor osnovnog materijala može zazvučati nesvakidašnje, ali krajnji produkt odiše visokom minimalističkom estetikom, čemu doprinose suptilni detalji od zlata i srebra. Upravo ovakva estetika i beton kao osnovni materijal čine brend autentičnim, a svaki komad nakita postaje detalj koji će znati da cene svi oni koji zaziru od ustaljenih i jednoličnih ponuda nakita na globalnom tržištu.
Jovana, idejni tvorac brenda, nas u nastavku teksta upoznaje sa načinom proizvodnje ovakvog nakita, otkriva koliko je sam proces zahtevan, govori o inspiraciji, kao i zbog čega se odlučila da baš beton bude osnova jedinstvenog nakita koji izrađuje.
„Koncept osnovne ideje je bio da kreiram nosive objekte,
transformišući supstancu industrijskog materijala
u sofisticirane elemente nakita.“
Idejni ste tvorac brenda „Nakit od betona“. Ono što odmah privlači pažnju jeste upravo materijal kojim ste odlučili da izrađujete nakit. Beton svakako nije uobičajeni materijal koji se primenjuje u ovoj oblasti. Odakle ideja za tako nešto?
Inspirisana modernom arhitekturom, geometrijskim oblicima i njihovim odnosom, sasvim spontano sam počela da dizajniram i izrađujem elemente od betona. Zašto baš beton? Odgovora je mnogo… Snaga, izdržljivost, stabilnost, fleksibilnost i trajnost su neka od svojstava betona koje sam htela da prenesem na suptilne elemente nakita. Koncept osnovne ideje je bio da kreiram nosive objekte, transformišući supstancu industrijskog materijala u sofisticirane elemente nakita.
Nakit izrađujete kombinovanjem betona, srebra i zlata. Recite nam ponešto o svakom materijalu. Kako protiče proces proizvodnje?
Još kao student arhitektrure sam bila fascinirana betonom, njegovom teksturom, mogućnostima primene i forme. Naglašavanjem sirovog betona listićima plemenitih materijala sam želela da stvorim jedinstven nakit koji spaja nespojivo. Proces izrade se sastoji od nekoliko faza. Prva od njih, pokrenuta inspiracijom, je skiciranje i dizajniranje svih detalja, a često i 3D modelovanje ili izrada idejnog modela. Potom sledi livenje elemenata u posebno pripremljenim kalupima, obrada betona, postavljanje listića i zaštita materijala su neke od njih. Sve faze se ručno izvode i mislim da je to posebana odlika procesa proizvodnje.
Po struci/obrazovanju ste arhitekta. Iako, isprva, arhitektura i izrada nakita u kombinaciji s betonom mogu delovati nespojivo, vi ste vašim radom pokazali da oni i te kako mogu imati dodirnih tačaka, kako u samoj estetici nakita, tako i u preparaciji za njegovu izradu koja se sastoji od pravih tehničkih nacrta. Kako osmišljavate modele?
Dizajn proističe iz inspiracije, a ja moju pronalazim u arhitekturi, u njenim pravcima i elementima. Planiranje, razrada, idejni i finalni model su procesi projekta kako za arhitektonske objekte, tako i za nosive objekte koje izrađujem. Dizajniranje/projektovanje počinje skiciranjem i izradom detaljnih tehničkih crteza modela koji se baziraju na ahitektonskim principima ravnoteže, ritma i sklada. Kad je taj korak savladan, sprovodim fazu izvođenja samog elementa i zaista jednako uživam u njihovoj izradi kao u gradnji arhitektonskih objekata.
Škola „Bauhaus“ je prošle godine proslavila vek postojanja, a čini se da ste ovim poduhvatom opravdali inicijalnu ideju od osnivanja škole koja se, između ostalog, odnosila i na otkrivanje novih tehnika i materijala te njihovu primenu u izradi i proizvodnji predmeta. Recite mi malo više o Bauhausu kao inspiraciji/uzoru.
Početkom 2019. godine sam imala priliku da provedem dva meseca u Saksoniji, Nemačkoj regiji u kojoj je multidisciplinarna škola arhitekture, umetnosti i dizajna nastala. Fascinirana objektima i manifestom koji je škola propagirala, imala sam priliku da u godini kada se proslavlja 100 godina od otvaranja obiđem i dublje sagledam njena ostvarenja. Poseban utisak mi je ostavio pedagoški sistem Valtera Gropijusa koji je imao za cilj da ujedini umetnost i zanatstvo. Kroz radionice/laboratorije ispitivale su se mogućnosti materijala i novih tehnologija. Funkcionalan dizajn i avangardni duh me je inspirisao da poštujući principe škole dizajniram Bauhaus ogrlicu. Univerzalna i jednostavna geometrjska forma lopte i kocke je izvedena od betona, a sirova teksturu naglašena sa zlatnim/srebrim listićima. Pored Bauhausa, čiji principi su osnova modernističkih i savremenih stilova, oslanjam se i na druge pravce u umetnosti i arhitekturi poput strukturalizma, brutalizma… Uživam i trudim se da svaki element prožima energija stila ili forme koji me u tom trenutku inspirišu.
Kako biste vi opisali vaš brend?Šta je ono na šta polažete najviše pažnje kada je reč o građenju brenda i dobrom pozicioniranju među konkurencijom?
JK Concrete Jewellery predstavlja nosive objekte arhitekture u obliku nakita čistih linija, estetike usmerene minimalizmu i savremenom dizajnu. Najviše polažem pažnju na aspekt tačnog minimuma, s ciljem da ostvarim maksimum. Apsolutna posvećenost i energija kojom delujete u procesu stvaranja se prenosi na vaš rad i stvara utisak o brendu u svesti potrošača. Tim vođena, sam više bila fokusirana na izradu i brendiranje proizvoda, a u planu su mi brojne ideje za sprovođenje strategija, plasiranje na tržište i pozicioniranje među konkurencijom, koje ću u skorije vreme predstaviti publici.
„Naglašavanjem sirovog betona listićima plemenitih materijala
želela sam da stvorim jedinstven nakit koji spaja nespojivo.“
Izrađujete ogrlice, minđuše i prstenje. Da li je osmišljavanje novih modela jednako zahtevno, odnosno koja je forma najzahtevnija (ukoliko jeste)?
Korišćenje betona za izradu elemenata je zahtevan postupak, pa je i planiranje i osmišljavanje novih modela sa njim u zavisnosti. Praksa u arhitekturi mi u tom pogledu pomaže da uz dobru pripremu i kreiranje konceptualnog modela putem 2D i 3D softvera, olakšam razradu i pri samoj izradi savladam matelijal i formu. Geometrijski oblici su s jedne strane prosti za obradu, a s druge strane beton kao materijal zahteva posebnu pažnju pri obradi kako bi konačni elementi bili čistih ivica, ravne površine, simetrični i spremni za sledeću fazu. Kao najzahtevniju formu bih izdvojila loptu koja u postupku finalne obrade zahteva preciznost i strpljenje.
Kako ljudi reaguju na vaš nakit? Šta je ono što im ostavlja najjači utisak?
Povratna informacija u vidu reakcije je poseban momenat i dar koju mi, dizajneri imamo priliku da iskusimo. Ljudi cene ručni rad kao postupak stvaranja nakita i iznenađeni su betonom kao osnovnim materijalom koji koristim. Odnos sirovog betona, plemenitih materijala i veza sa arhitekturom izaziva pozitivan utisak i to me čini srećnom i zadovoljnom.
Na koje sve načine je moguće poručiti/kupiti vaš nakit?
Nakit je moguće poručiti putem društvenih mreža Instagram i Facebook. Proizvode je takođe moguće kupiti u još nekoliko „concept store-ova u Srbiji, Crnoj Gori, a uskoro i šire.
Foto: JK Concrete Jewellery promo; autor: Anđela Grozdanić