WHEEL

Nuri Bilge Ceylan: Životnost fotografije

Sarajevo Film Festival smatra se jednim od najprestižnijih i najvećih filmskih festivala u Jugoistočnoj Evropi. Ove godine od 10-17. avgusta, po 24. put Sarajevo je postalo mesto okupljanja filmskih stvaraoca i ljubitelja sedme umetnosti.

Jedna od centralnih figura ovogodišnjeg festivala bio je i Nuri Bilge Ceylan, turski reditelj, fotograf, glumac i scenarista koji je ove godine dobitnik prestižne nagrade festivala – Počasno srce Sarajeva.

Reditelj čiji je dosadašnji rad ovenčan brojnim nagradama, među kojima se svakako izdvajaju one dobijene na Kanskom filmskom festivalu (Grand Prix za film „Dalek“ (2002), Grand Prix za „Bilo jednom u Anadoliji“ (2011), Nagrada za najboljeg reditelja (2008), Zlatna palma za ostvarenje „Zimski san“ (2014)), ove godine bio je zastupljen u nekoliko programskih sekcija festivala. Ne samo da je napravljena smotra njegovih dosadašnjih ostvarenja („Bilo jednom u Anadoliji“, „Dalek“, „Kasaba“, „Klime“, „Koza“, „Majski oblaci“, „Zimski san“) u okviru sekcije Posvećeno, već je sarajevska publika imala priliku da pogleda i njegovo poslednje ostvarenje „Drvo divlje kruške“ (U Fokusu).

Pored velikog platna, njegovo stvaralaštvo dobilo je još jedan prostor za komunikaciju sa publikom – Umjetničku galeriju Bosne i Hercegovine gde je u okviru pratećeg programa festivala prikazana izložba njegovih fotografija.

Fotografije, kao i film, reprezentuju Ceylanovu estetiku, zadržavajući njegov fokus u jednostavnosti, te rurarnim predelima, licima i stuacijama „uhvaćenim“ u trenutku, koji kroz fotografiju postaju deo večnosti. Jednostavnost tako postaje reper lepote, a kompozicija dobija kompleksnost nalazeći smisao u lepoti življenja. Bez glamuroznih bravura i veštačkog osvetljenja, njegove fotografije zadržavaju visok stepen prirodnosti, što omogućava lakšu identifikaciju sa njenim akterima. Izložba sadrži portretske, pejzažne i socijalne fotografije koje osvajaju iskrenošću i emocijom.

Dva školarca, Tire

Devojčice na javnoj plaži  reprodukuju životnu situaciju u kojoj glavne aktere, pored brojnih kupača, predstavljaju trojica muškaraca i tri devojke. Dva školarca prikazuju lepotu i kompleksnost portretske fotografije otkrivajući poglede znatiželjnih dečaka, dok Devojčica na putu prikazuje svu punoću i kolorit kompozicije.

Izložba je otvorena 11. avgusta i biće dostupna za sve posetioce do 31. avgusta.

Ipak, nije samo Ceylanova izložba ono što zavređuje pažnju posetilaca. Na poslednjem spratu Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine nalazi se stalna postavka Oprostorena intima čiji eksponati prikazuju intimistički pristup i pogled slikara različitih grupacija, stilova i smerova. Slike su, prema objektu slikanja i perspektivi umetnika raspoređene u grupe: atelje, enterijer, bašta, pogled kroz prozor i pejzaž.

Fokusirajući se na intimu slikara, te trenutak iz života koji je postao inspiracija, izložba broji dela 47-oro umetnika, a većinu postavki karakteriše prizor koji je umetnik reprodukovao na platno. Kako sugeriše Maja Abdomenović, autorka koncepta, postavke i tekstova: „Za postavku nije presudan ni stilski period ni tehnika, već samo taj lični momenat.“ (http://ugbih.ba). Nastojanje da se idejno ovako oformi stalna postavka, potpuni smisao dobija u samom prostoru u kome epitet „ličnog“, posmatrajući slike , dobija pun smisao. Ne samo što se posmatrač nalazi u zatvorenom prostoru, što a priori aludira ne svojevrsnu intimističku atmosferu, već i same slike, svojim kompozicijama pozivaju da gotovo voajeristički „ukrademo“ nečiji trenutak.

 

 

Pored slika čije se fotografije mogu videti iznad, u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine mogu se videti i dela: Nikolić Boža, Vlaha Bukovca, Dimitrijević Voja, Šeremet Luke, Gvozdenović Nedeljka, Šain Petra, Popović Pera,  Tikveša Halila i mnogih drugih.

Galerija (Zelenih beretki 8) je otvorena za posete svakog dana izuzev nedelje od 10 do 20 časova.
Cena ulaznice iznosi 5 KM.

 

Foto: ArtWheel

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.